Bar je tako kod nas počelo. Rano stimulacija slovima i njihovim zvukovima koje vi govorite dok se igrate osnova je za djetetove čitalačke vještine. Nije stvar samo u prepoznavanju slova – riječ je o stvaranju veze između zvuka i znaka (simbola), o fonološkoj svjesnosti, o samopouzdanju i na kraju – ljubavi prema čitanju. Mi smo našoj djeci počeli čim su došli i rodlišta. MA dobro – toliko ludi baš nismo. Imali smo tada drugog – puno važnijeg posla.
Zašto su nam onda ta slova toliko važna za čitanje?
Pa zato što njih čitamo. Ali ne. Mi u biti čitamo riječi. Mi ne čitamo slova. Znate kako ćete to primijetiti? Tako što kad čitajući knjigu, slikovnicu, novine ili neki tekst na portalu naiđete na neku latinsku riječ koju nikad niste ČULI niti VIDJELI. E to je važno. Niti ČULI niti VIDJELI. Kako ju onda čitate? POLAKO, slovo po slovo. I što onda napravite? Onda ju ponovite malo brže i još jednom jako brzo. Često ju tek iz trećeg ili četvrtog pokušaja uspijemo pročitati “iz glave”. Upravo to je proces čitanja. Da bismo mogli čitati moramo neku riječ prvo pročitati slovo po slovo, zatim to spojiti, nekoliko puta ponoviti i naposlijetku ju upotrebljavati. Hajdmo onda redom vidjeti kako to kreće kod naših mališana i kako je to krenulo kod nas.
Prvo moramo naučiti prepoznavati slova kako bismo mogli prepoznati riječi
Djeca isprva ne prepoznaju cijele riječi već osluškuju slova i njihove zvukove. Uče kako slovo „m“ zvuči, kako izgleda i kako ga preoznati bilo slikovno bilo zvučno. Nakon nekog vremenadijete će naučiti “osnovna slova” kao što su:
- “M” kao mama
- “T” kao tata
- “D” kao deda
- “B” kao baka
- “A” kao prvo slovo abecede itd.
E sad – prepoznavanje slova je jedno, a spajanje slova u riječi je nešto posve drugo. Može proći i do 2-3 godine od dana kada dijete nauči slova do kada nauči čitati.
Jedan od najvažnijih preduvjeta za učenje čitanja je upravo onaj na koji mi mislimo da možemo utjecati, ali je izvan naše kontrole. Interes. Kada dijete pokaže zanimanje za neku aktivnost puno je brže nauči i uči je s radošću, zanimanjem i veseljem. Nismo li svi mi takvi? Upravo tada je važno djetetu omogućiti da kroz igru krene s osnovama čitanja. Naravno da nećete s djetetom čitati riječi kao što su ljubičica ili visibaba – nego ćete krenuti od najjednostavnijih: OKO, NOS, UHO, PAS, MIŠ, PUŽ, pa postepeno se prebaciti na KUĆA, STOL, GUZA, RUKA, NOGA i tako dalje. Koristit ćete one riječi koje su nam doslovvce na “dohvat ruke” i one će nam biti osnova za sve. U svemu ovome Memoceda je idealni partner i alat za zabavne igre kroz koje će dijete neobavezno i kroz igru isprva usvajati i prepoznavati slova, a kasnije učiti osnove čitanja kroz nač inovativni besplatni dodatak za čitanje prvih riječi.
Samopouzdanje koje raste
Svako novo slovo, svaka nova naučena riječ djetetu će dati osjećaj uspjeha. I to je začarani krug – dijete želi više, pokušava više i uči s radošću i bez prisile. Kada ono vidi da može onda mu ništa nije teško. A kad dijete vjeruje da može čitati, ono ne samo da bolje čita – već s više motivacije i otvorenosti razvija sve druge jezične vještine.
Naša priča o učenju slova
Evo kako je to na “pošlo za rukom”. Možda ste pomislili – “Ma naravno, vi ste mu od početka trubili s tim memory karticama!“. I to je istina, ali malo drugačija istina. Kad je Memoceda nastala, naš sin je imao 6 mjeseci. Kartice su bile posvuda. Po podu, ispod kauča, u kupaonici, u spavaćoj sobi. Prve verzije igre smo “testirali” zubićima, rukicama i bacanjem na sva mjesta na koja si možete zamisliti da bi ih se moglo baciti. I ne, nije se svaki dan igrao s njima – ali su uvijek bile tu negdje. Nismo ga učili. Samo je gledao. Ponekad ih je grickao, nekad smo slagali šatore od njih, nekad tornjeve, nekad samo raznosili po kući. I taman pred drugi rođendan – znao je gotovo sva slova. I boje. Jer svako slovo u Memocedi ima svoju boju. Sve smo naučili kroz igru, a da toga nismo bili niti svjesni. „Dodaj mi tu žutu karticu, molim te.“. “Lovi slovo LJ”. “Mami baci njeno slovo!”…
I tako su slova – s grickanjem, slaganjem, bacanjem, puhanjem i ono najvažnije – KROZ IGRU – postala naučena.
Kako vi možete potaknuti rano učenje slova osim igrajući se Memocedom?
- Crtajte slova u pijesku, plastelinu, brašnu
- Pjevajte abecedne pjesmice
- Čitajte slikovnice naglas i pokazujte slova
- Povezujte slova sa stvarnim riječima iz okoline
Nikad nije prerano, niti je prekasno
Ako mislite da je prerano – nije. Ako mislite da ste zakasnili – niste. Rano učenje slova kroz svakodnevne igre i aktivnosti stvara temelj za sve buduće čitalačke vještine. To nije samo priprema za školu – to je znanje za cijeli život.